Keress egy receptre, vagy összetevőre

BEDOBÁLÓS SAVANYÚSÁG


Nagyon finom mindent bele, ecetes savanyúságot készítettem télére!!!! A lányom kapta a receptet, miután megkóstolta ismerőseinél az ecetes karfiolt és azóta is emlegette, hogy ilyen finomat, roppanósat még nem kóstolt.

Vásároltam egy 20 literes műanyag vedret lezárható fedővel. Eredetileg az első zöldségek megjelenésétől kezdve késő őszig dobálhatjuk a lébe, amit jónak látunk. Én két hete fogtam bele és egyszerre állítottam össze a piacon és a kertemben fellelhető zöldségekből.

A savanyúság levét az alábbi hozzávalók szerint állítottam össze:

5 liter víz

350 g só

500 g cukor

1,5 liter 10 %-os ecet

3 kávéskanál borkén

1 csomag nátrium benzoát

1 csomag friss kapor

2 szál torma

bors, babérlevél, koriandermag, mustármag


A kapott leírás: felforraljuk a vizet, feloldjuk benne a cukrot, sót, beledobjuk a fűszereket és a többi hozzávalót, majd hagyjuk teljesen kihűlni.
Zöldségeket megjelenési sorrendjébe tenni a hordóba. Almapaprikát böködni, cukkinit 2-3-ba, csillagtököt kisebb darabokra vágni, kisdinnyét böködni. Minden mást csak beledobálni. Mehet bele: cseresznyepaprika, kishagyma, zöldparadicsom stb.

Én a következő hozzávalókat tettem az ecetes lébe, alaposan megmosva- kisebb, mutatóujjnyi nagyságú uborkát, kettőbe vágtam hosszában, de nem végig, mint ahogyan a kovászos uborkánál szoktam, a kisebbeket egészben hagytam. Karfiolt kisebb-nagyobb rózsáira szedtem (ez már a szeptemberi, kicsit drágább ugyan, de jobban elálló). Kb 10-15 cm hosszú kis tököket vastagabb karikára vágtam. Piros paprikákat szeletekben, a magja nélkül. Sárgarépán hosszában 4 helyen bevágtam késsel, ékben kivágtam egy vékony csíkot- majd karikára vágtam, ezekkel a 4 sziromú virágokkal megszórtam (ötlet Zsuzsa Nagyné gasztroblogtársamtól). Színével is feldobja a savanyút, mint díszítőelem, és meg is ehető. Idén (2021-ben) került bele negyed cikkekre vágott káposzta is. Már meg is kóstolhattuk. Jó ötlet volt, nagyon finom, roppanós lett. Apró zöld dinnye, az alját keresztbe bevágtam, hogy az alaplé könnyen át tudja járni.

Letakartam egy nagyobb lapos tányérral, hogy a lé alá kerüljenek a zöldségek. Első napokban átforgattam, hogy mindenütt átjárja a fűszeres lé a savanyúságot.
Fűszereim: a só jódmentes legyen! Tettem bele 2 csípős paprikát egészben, tormát, zöldkaprot, szemes borsot, koriandermagot, néhány babérlevelet. Lehet fokhagyma cikkeket.
Pár nap érlelődés után már fogyasztható volt. Fogy is rohamosan azóta, úgyhogy körül fogok nézni a zöldségpiacon, mit kínálnak még belevalót, hogy pótoljam. Szerencsére más fajta savanyúságot is befőztem télére :) Tervezek még almapaprikát is beletenni, akár káposztával töltve is, szerintem nem rontja el.
Mindenkinek jó befőzést!

PS: Vitamintartalma megmarad, mivel nyersen kerül bele minden.

Idén (2021) egy használaton kívüli mikrohullámú sütőbe való üvegtányérral súlyoztam az ecetes lé alá a zöldségeket.


Hogy az oldalában keletkező résen ne bújjanak ki a kisebb zöldségek a felszínre, ma 1-1 összekötött zöldkapor csokorral zártam el az útját. Tökéletes és még látványos megoldás is!

A Facebookon Piák Istvánnétól kaptam pár nagyszerű ötletet, Ő savanyított éretlen sütőtököt, csicsókát, kopasz barackot, almát, körtét, fokhagymát (ezt előtte besózza), zellert és szőlőt stb. Még hozzátett egy remek tanácsot: "A párommal szoktam direkt hagyatni nagy uborkákat, azt is kifúrom és káposztával töltöm, mint a paprikát."

Facebookon is megtalálhatóak a receptjeim

vicuska13.blogspot.hu

21 megjegyzés:

Nagyné Zsuzsa írta...

És ott vannak a répácskák is! 😊💜
Nagyon guszta a dobálósod, Kedves! ☺

Vicuska írta...

Like-olni akartalak! Tudod, hogy imádlak! :)

Katalin írta...

Nagyon jól néz ki a savanyúságod! Már én is sokat hallottam róla, de még nem próbáltam. Mindig féltem belevágni, mert nekünk nincs hideg kamránk, és félek hogy nem állna el....

Vicuska írta...

Nekem per pillanat a konyhában áll, helyet kell csinálni neki a spájzban. Próbáld ki fél adagból, az a mennyiség el fog fogyni a fűtés szezonig, garantálom.

Éva írta...

Szép színes és biztos finom! Jó régen csináltam, kettőnknek pár üveg uborkát tettem el csak .

Vicuska írta...

Én idén nem raktam el ecetes uborkát, ellenben 3 fajta elrakási móddal- kovászos uborkákat, az egészség jegyében. Mindegyik kipróbált és finom. Bármit spájzolunk be, jól jön télen! :)

Witttyke írta...

Köszönöm szépen!

Vicuska írta...

Szívesen :) Jó befőzést!

DrKarolina írta...

Kedves Vicuska! most talaltam ra a receptjere, azt szeretnem kerdezni, hogy hol all es meddig all el ez a savanyusag? ha jol ertem leszoritom a zoldsegeket egy tanyerral es rateszem az edeny tetejet rendesen? koszonom szepen ha valaszol, Karolina

DrKarolina írta...

Kedves Vicuska!most talaltam ra a receptjere, el szeretnem kesziteni en is, az lenne a kerdesem, hogy milyen helyen all el es mennyi ideig? ha rateszem a tanyert h leszoritsam a zoldsegeket utana rateszem az edeny tetejet es ugy tarolom?koszonom szepen ha segit!udv Karolina

Vicuska írta...

Kedves Karolina, bárhol eláll, szobában, spájzban. Tökéletesen értelmezte, egy nagyobb, lapos tányérral a tetején, leszorítja a lé alá a zöldségeket. Tavaszig eláll, tovább nem tudom, mert elfogyott. La van fedve, hogy a leve ne párologjon el, por ne kerüljön bele. Olvastam valahol, hogy még nyáron ettek a bedobálós savanyított zöldségekből, a maradékot áttették üvegbe. Egyébként fedővel vettem a műanyag vedret gazdaboltban. Étkezéshez való.

sikalaci írta...

Szeretném megkérdezni , hogy ha csak 20 % -os ecetem van , abból mennyit használjak és nő akkor a víz mennyisége ?? Valaki tudja ezt pontosan , nekem vefrefokolóm van vagy pálinka , de még nem fokoltam meg az ecetet , hogy van e
valami szeszfoka pl. a 20-% os ecetnek és mennyi a 10 %% HÜLYE kérdés ??

Vicuska írta...

Kedves Laci, igen, jól látja, 20%-osból fele mennyiségű ecet kell és forralt, lehűtött vízzel szoktam pótolni a mennyiséget. 0.75 liter 20%-os ecet + 0,75 l víz. Egyszerűbb az 5 liter víz helyett kimérni majdnem 6 litert (5.75 liter) + a 20 %-os ecetből 0.75 liter (kevesebb mint egy liter) Szeszfokokban nem vagyok járatos:)

Névtelen írta...

Megcsináltam az 5l víz plussz hozzávalókat de szerintem sok a 35 dkg sóval valamit
javítani kell!

Névtelen írta...

Irén vagyok!

Névtelen írta...

Jól néz ki

Vicuska írta...

Köszönöm, és finom is. Nincs sok munka vele, ez az előnye a hidegen való tartósításnak.

czéróandi írta...

1 csomag Nátrium-benzoát 10 liter felüntőléhez javasolt, 5 liter vízhez a fele elég, ne mérgezzük magunkat feleslegesen

Névtelen írta...

3liter vízhez 3 ek só elég! Almapaprikát keresztbe bevagom ubit megszurkálom.

Vicuska írta...

Valószínűleg sófüggó, másoknál 5 l vízre fél kiló sót írnak a receptben, itt ugyanarra a vízmennyiségre, amihez még jön az ecet is, mint folyadék, 350 grammot használok. Évek óta készítem, nekünk pont megfelel ízre. Lehet kevesebbet tenni, utólag pótolni. Igen, almapaprikát keresztben be lehet vágni, úgy szoktam elrakni egymagában üvegbe én is. Pl. a mézes rotundát, ahogy felénk hívják.

Kedves Irén, ha sós lett, akkor mehet hozzá még víz. Ízlés szerint kell és lehet minden receptnél fűszerezni.

Vicuska írta...

Kedves Czéró Andi, elképzelhető, hogy elegendő. Köszönöm a hozzászólását. Mindenesetre utána olvastam, a napi adag nem haladhatja meg a 6 g. Itt az egész téli tartosításhoz kerül összesen egy tasakkal, ami 15 g. A bedobálós levét nem szoktuk meginni. Na-benzoátot tartalmaz az összes üdítő, feldolgozott élelmiszerek, gyógyszerek, mint pl a köhögés csillapítók, szószok, citromlé, zselé és salátaöntet, szójaszósz. Mindezek sok családban a mindennapokban fogyasztandóak. Tablettagyártásban is használják, sőt, bizonyos betegségek kezelésére.
Tehát egy sokoldalú vegyi anyag.
Aki ódzkodik tőle, egyéni tolerálhatóság esetén, ne használja. Ami mégis jó hír, az emberi szervezet nem halmozza fel, 24 órán belül metabolizálja és kiválassza a vizelettel.
Az emberek általában nem lépik túl az elfogadható napi bevitelt a rendszeres táplálkozással. Nem valószínű, hogy mérgező hatás lépne fel.

Egyesek mégis érzékenyebbek lehetnek erre az adalékanyagra. Ilyen esetben mindenki forduljon orvoshoz a megfelelő vizsgálathoz, ha gyanítja, hogy allergiás a nátrium-benzoátra.


Legnépszerűbb receptjeim:

Közreműködők