Keress egy receptre, vagy összetevőre

A KELET EURÓPAI BORSCSLEVES FOKHAGYMÁS-VAJAS ZSÖMLÉVEL


A borscsleves egy klasszikus kelet európai első fogás, szláv országok tradicionális nemzeti levese, melynek a cékla adja meg a karakterét és szép piros színét. Tartalmas, gazdag és vitaminokkal telített, laktató erőt adó sűrű zöldségleves. Készítik Ukrajnában (XIV.-XV. sz-tól ismert), Oroszországban, Lengyelorszában (barszcz, a XVIII. sz-ban jelent meg), Fehéroroszországban (боршч), Romániában (borş), Moldáviában, Litvániában (barščiai). Egy a verdikt- a sok variánsból tulajdonképpen mindenki jól főzi az igazi borscslevest, csak éppen a helyi szokásoknak megfelelően.
A mai napig vitáznak az eredetén. Minden nép a magáénak vallja. Készülhet hússal vagy anélkül is.

Millió variációja van. Én évek óta így készítem:

800 g sertés oldalas (mindenképpen csontos húst veszek, lehet vegyesen marhával készíteni)
2-4 fej cékla (egyet nyersen lereszelünk a kész levesbe)
fél fej káposzta (télen akár savanyú káposztával)
egy csomag piacon vett zöldség csomag (3 nagyobb sárgarépa és 2 gyökér)
kb. egy kg burgonya
2 fej hagyma (1 aprítva, egy meg egészben a húsleveshez)
3-4 gerezd fokhagyma

bors
1-2 babérlevél
1 kis doboz sűrített paradicsom vagy 1 pohár paradicsomlé
2-4 érett paradicsom
friss petrezselyemzöld, sok
friss kapor
½-1citrom leve (ezzel vagy 1-2 evőkanál ecettel savanyítjuk)
2 kávéskanál cukor (ahol paradicsomot használok, mindig teszek)
tejföl a tálaláshoz

A húst odatesszük hideg vízben egy egész hagymával főzni egy 3 l-es edényben. Ha felforrt, akkor leszedjük a habját és lefedve, mérsékelt lángon puhára főzzük, félidőben sózzuk, borsozzuk, rádobjuk a babérlevelet, amit a kész borscsból ki szoktam dobni. Ez olyan másfél- két óra, attól függ, mikor puhul meg a hús. Kiszedjük a húst és kicsontozzuk (miután kicsit lehűlt, mert megégetjük a kezeinket). Visszahelyezzük a levesbe.

A céklát lereszeljük nagylyukú reszelőn, ha nem szeretnénk, hogy befogja a cékla a kezünket, védjük zacskóval. A sárgarépát, petrezselyemgyökeret megpucoljuk és karikára, nagyságától függően félkarikára vágjuk. A hagymát és a fokhagymát apróra. Aprítjuk a petrezselyemzöldet és a kaprot. A káposztát vékonyra, a burgonyát kockára (hideg vízben tartjuk, hogy ne barnuljon). A paradicsomot héjastól felkockázzuk.

Egy széles, magas edényben olajon megfuttatjuk a hagymát, rádobjuk a sárgarépát és petrezselyemgyökeret, a céklát, hagyjuk kicsit párolódni (15 perc). Jöhet a paradicsom majd csatlakoztatjuk a vidám társasághoz a káposztát és a paradicsompürét. Egy kis húslével meglocsolhatjuk. Sózzuk, borsozzuk, adunk hozzá 2 kávéskanál cukrot és a zöldek egy részét.


A legvégén adjuk hozzá a nyersen apróra lereszelt céklát- ez olyan íz-bársonyosságot és élénk színt ad a levesnek, mivel nem veszíti el a saját szín gammáját.


Egyet rottyan és elzárjuk alatta a lángot. Megszórjuk az előkészített zöldekkel.

Ha előre főzött céklát használok, akkor csíkokra szoktam vágni.
A borscs sokáig eláll, másnapra már tökéletesen összeérik.
Gombával készítve is finom (ehhez a mennyiséghez úgy 300 -500 g gomba), vagy mint a beloruszoknál- füstölt hússal és sokszor káposzta nélkül, előrefőzött céklával. Ettem már csirkehúsból készített könnyed változatot sőt, a hússal együtt főzött száraz babbal. Vagy éppen vegetáriánusan- hús nélkül.

Ez a receptem csirkehúsból készült sóskával- isteni finom, akárcsak a gombás változat!!!! Itt található a szárított gombával egy vega borscsleves receptje!

Ami mindenképpen megy a borscslevesbe: sertéshús, marhahús, különböző szárnyasok, hal (ilyenről is olvastam már-kárász illetve potykából), édes káposzta, savanyú káposzta, krumpli, bab, hagyma, kukorica (Moldova egyes részein), sóska, csalán, grecska (tatárka), gyöngykása, citrom, gomba, csípős paprika, főtt és nyers zöldségek, torma, zöldbab, padlizsán, szalonna, ecet (amikor a recept született, nem igazán láttak még citromot!), babérlevél, kapor, petrezselyemzöld, bazsalikom, paradicsom. Fogyasztják hidegen és melegen.

Nagyon finom vajas-fokhagymás zsömlét (pampuskát) kínálhatunk mellé!

Tészta:

20-22 g friss élesztő (2,5 kávéskanál száraz)
1 kávéskanál só
2 ek olaj vagy disznózsír
2 evőkanál méz vagy cukor (esetleg juharszirup)
450-500 ml liszt (nem gramm!), vegyíthetjük 1:5 zabpehellyel
200 ml tej vagy víz, akár ásványvíz

Töltelék:

60-70 g vaj
2-4 gerezd fokhagyma
50 ml aprított petrezselyemzöld (lehet kaprot használni)


Meleg vízben (fele adag) feloldjuk az élesztőt és 10 percig hagyjuk állni. Hozzáadjuk a többi vizet és mézet. A lisztet apránként hozzászitáljuk, összeállítjuk a tésztát, a végén adagolva a sót és a vajat. Labdát gyúrunk, leolajozzuk a tállal együtt és folpackkal letakarva 30 percig kelni hagyjuk.
Egy 20 cm átmérőjű kör alakú formába sütőpapírt helyezünk (vagy kikenjük vajjal). A tésztát 12 részre osztjuk és kis zsömléket formázunk belőle. Középre elhelyezünk egyet és körberakjuk a többivel. Letakarva még fél órát kelesztjük. A fokhagymanyomón átpréselt fokhagymát összekeverjük a petrezselyemmel és a vajjal és hengert formázva betesszük a mélyhűtőbe.
Mindegyik zsömle közepébe mélyedést nyomunk az ujjunkkal és belehelyezünk egy ilyen vajdarabkát.
Előmelegített sütőben 13-15 perc alatt készre sütjük az alsó rácson 220 C fokon.
A vajat ízlésünk szerint fűszerezhetjük. Tehetünk picit több cukrot, megint csak ízlés szerint.


Ajánlatom- az ebéd előtt 50 g vodka, de nem több! és megértitek azt, hogy igenis létezik a boldogság!!!

Egészségetekre! :)

A CÉKLAGUMÓ. Az egyik legkedvesebb zöldségem a cékla. Tumorellenes, mert a festékanyaga gátolja a tumorsejtek szaporodását, regenerálja a vörösvértesteket, vérszegénység, leukémia ellen fogyasszák. Jót tesz a májműködésnek, segíti, szabályozza az anyagcserét. Nagyon sok ásványi sót, vitamint tartalmaz, amely fontos a szervezetünk működéséhez. Igazi gyógyító!!!!

A nyers és a főzött céklát le szoktam zacskóban fagyasztani- felkockázva vagy lereszelve és a szokott módon használom fel.

Facebookon is követhetőek a receptjeim :)

vicuska13.blogspot.hu

25 megjegyzés:

Gerdi írta...

Még te sem alszol? Ilyen levest még nem ettem, nekem kicsit furcsa a cékla benne, de finom lehet... A zsömléd viszont határozottan tetszik!

Vicuska írta...

Bagoly típus vagyok, ilyenkor még nem szoktam aludni :D Én, az örökké vérszegény, nagyon szeretem a céklát (nem mellesleg rákellenes anyagot is tartalmaz), nekem nem furcsa, és nagyon finom levesnek tartom a borscsot vagy céklalevest. A zsömle is határozottan finom, ha kedveled a fokhagymát! Lehet emelni a hozzáadott gerezdek számát :)

Vicuska írta...

Amit lényeges megjegyeznem- más levesekhez is fogyasztható!

wanna írta...

Én is szoktam borscsot főzni,csak egy kicsit másképp :), de hát, ahogy a mondás tartja "ahány ház,....".
Ez is nagyon jól néz ki, a zsemle meg csodás! Nem kis adag :).

Vicuska írta...

A borscsnál tényleg elmondható- ... annyi szokás! :) Jóból sok kell :D

Seafalcon írta...

A barszczot nagyon szeretem, én így hívom, mert én lengyel "szakos" vagyok, bár ettem ukránul is, és akkor hiszed vagy sem, pont ezzel a pampuskával tálalta a Johannén az ukrán szakács.
A tied nekem is egy kicsit komplikált, egyszerűbben készítem, de ugye ahány szláv, annyi borscs... :))
A lengyelek savanyúlével (zablisztből készítik, hasonló a kvaszhoz, ebből készül a zsurek is) főzik, és a Jan szerint aki ecetezi, azt a lengyel szakácsiskolában kirúgják!
Én amikor ecetes céklából főzöm, akkor a levével savanyítom.

Kreatív konyha írta...

A borscsleves még várat magára, de a fokhagymás zsemléket kipróbálom. Sütőtökkrémleveshez is jól passzolna, szerintem :)

Márti írta...

Nagyon guszta, és finom leves! lassan itt a cékla szezon, majd én is biztos főzök :)

Petra írta...

Ilyen levest még soha sem főztem, de nagyon tetszik a recepted. A fokhagymás vajas zsemle, meg egyszerűen ellenállhatatlan. :)))

trollanyu írta...

Nagyon régen ettem ilyet, még egy baráti orosz családnál.Nagyon finom, és éppen azon gondolkodtam, hogy mit főzzek a céklából, van egy zacskónyi otthon. És igazad van, a cékla rákellenes anyagot tartalmaz, (a brokkoli is) mindkettőt szeretem:) Na mondjuk a zsömléd sem utolsó darab:) Mindenképpen el fogom készíteni a recepted alapján:)

Hankka írta...

Hát, nem ez a legegyszerűbben elkészíthető leves, de olyan jól néz ki és olyan jól hangzik a leírás, hogy én is el fogom készíteni! Nem beszélve a zsemlékről!

mellissina2 írta...

Még nem ettem ilyent,de biztos finom lehet,sőt,és finom vajas zsömlével,tökéletes!!!De szerintem nem mostanában fogom elkészíteni!!

Katalin írta...

Nagyon jól néz ki a levesed. Mi Kárpátalján ettünk ilyet, már kétszer is, nekem nagyon ízlett.

Szabina írta...

Ez megint egy olyan recept, amit ki kellene próbálni! :)) Nézz be hozzám kérlek, egy díj vár rád! :))

Gerdi írta...

Kedves Vicuska, én is átadnék neked egy díjat!

Vicuska írta...

Köszönöm a díjat, Gerdi :)

Anazar írta...

Nagy kedvencem a borscs! Ez a vajas-fokhgymás-petrezselymes zsömle valami mesésen hangzik!!

Bianka írta...

Az a zsömle nagyon ütős szívesen megkóstolnám

Elisabeth írta...

Milyen érdekes hogy minden kelet európai nemzet másképpen hivja. Nálunk itt BORSCHT-nak hivják, és az oroszoktol emlitik az eredeti receptet. Két féle képpen készitik, hidegen, tefjöllel, és melegen persze hussal.
Nagyon finoman sikerült neked, a zsömje is kimondottan fantasztikus. Szivesen megennék egy tányérral pont most, és a zsömjét is!

Vicuska írta...

Úgy tűnik, ismerik a világ minden táján, bizonyítva, hogy valóban finom leves :) Nagyon sok változatát kóstoltam már, hússal és hús nélkül, mind fantasztikus! A frissen sütött fokhagymás zsömle vagy pampuska nagyon hozzáillő, de más levessel is kombinálható. Elisabeth, ha egyszer erre jársz, meghívlak egy jó ebédre, amit borscslevessel kezdhetünk... :)

Seafalcon írta...

Készül! Nyugdíjas módra, karajcsonttal!

Vicuska írta...

Határozottan Veled tartanék most :D Megkívántatott, megint kéne főzni, akár karajcsonttal!

Barbi konyhája írta...

Ezt a finom levest már kinéztem magamnak, és alig várom, hogy elkészíthessem!! :) És én is valamit sütök mellé, mert olyan guszta ez az egész összeállítás! :)

tücsi írta...

Vicuska, ez egy igazi téli vitaminbomba leves, gyógyleves amiben minden benne van. Azt hiszem szeretném elkészíteni. Nem beszélve a szuper vajas zsemléről. Igazi jó fogás!!!!!
Nagyon régen főztem céklalevest, mert van egy orosz szakácskönyvem, de nem ízlett a családnak, azt mondták felejtsem el, így a könyv nagyon eltűnt a többi között, de most kedvet kaptam és előveszem.
Nagyon régen jártam a blogok között, mert már nem divat, csak a facebook. Ezt egy kicsit hiányolom, kár, hogy megszűnt a blogolás.
Nagyon klassz receptjeid vannak! Igazi konyhatündér vagy!:-)
Szép napot! Tücsi

Vicuska írta...

Remélem, Barbi, azóta megkóstoltátok a borscslevesedet :D Nem kaptam értesítőt anno a hozzászólásodról!
Én pont tegnap főztem, tücsi, egy nagy fazék borscsot, imádom, mert finom és tényleg egy vitaminbomba, főleg így télvíz idején. De szívesen belelapoznék a szakácskönyvedbe, bár nagyon sok orosz ételt ismerek és készítek.
Egyetértek Veled! Én is hiányolom a személyes hozzászólásokat, kérdés-válaszokat, "beszélgetéseket" a blogokról. A like a trendi, csak ettől olyan személytelen! :)
Köszönöm a dicséretet, egyszerűen szeretek főzni meg enni is :D
Neked is szép napot, jó főzést!!!!

Legnépszerűbb receptjeim:

Közreműködők