Keress egy receptre, vagy összetevőre

ECETES KOKTÉLPARADICSOM ÉS SZILVA ALAKÚ PARADICSOM TÉLÉRE




Előre szólok, nagyon finom savanyúság, a leve kellemes ízű, nyugodtan fogyasztható :) 

A paradicsom őshazája Közép- és Dél-Amerika. A spanyol és portugál hódítóknak köszönhető paradicsom csodálatos elnevezése még- a szerelem almája. Aztékul xitomatl a neve :) 

Magyarországon először az 1600-as évek közepe táján említik Pozsonyban. Likopin tartalma (a paradicsom színanyaga) csökkenti bizonyos daganatos betegségek kialakulását- prosztata, mell, gyomor, hasnyálmirigy, tüdő. Gátolja a szürkehályog kialakulását. 
Azonban a nyers paradicsomból nehezebben szívódik fel, a hőkezeltből Bálint gazda szerint 2,5x több hasznosul szervezetünkben. Sok más egyéb gyógyhatása is van. Igyunk sok paradicsomlevet, készítsünk ketchupot, rakjunk el ecetes paradicsomot!


1 literes üveghez:

pár cikk fokhagyma

1 szál zellerzöld

1-2 szál petrezselyemzöld

1-2 babérlevél

pár szem egész fekete bors

torma gyökere, de nem fontos

1 evőkanál só

1 evőkanál cukor

1 evőkanál ecet

(aki szereti a csípőset, természetesen tegyen minden üvegbe egy erős paprikát)



A steril üvegeket sűrűn telerakom nap érlelte érett paradicsommal. Fűszerezem- fokhagyma, 1-2 babérlevél, kapor, egész szemű fekete bors, zeller levél, torma szeletek. Felöntöm vízzel a mérték miatt, fazékba átöntöm a vizet és felforralom. Minden üvegbe hozzáadok- 1 evőkanál sót, 1 evőkanál cukrot, 1 evőkanál ecetet (az ecetet az utolsó forrázáshoz). Nem laposan kell mérni. Könnyű megjegyezni :) Érdemes megkóstolni, megfelel-e az ízlésünknek. 

A felforrt vizet ráforrázom a paradicsomokra.  Ráhelyezem a fémfedőt. Amikor annyira kihűlt (kb 10-15 perc), hogy le tudom önteni a paradicsomról a lét, akkor visszaöntöm a fazékba, majd újraforralom. Másodjára is leforrázom a paradicsomokat és újra visszaöntöm az üvegből a lábasba csak a levét, utoljára forralom fel, de már az ecettel. Rámerítem a paradicsomokra és lezárva száraz dunsztba teszem másnapig. Lehet a tetejére csipetnyi szalicilt vagy Na-benzoátot tenni.


Az üvegek sterilizálásának több módjáról itt írtam.


Facebookon is követhetőek a receptjeim :)

vicuska13.blogspot.hu

7 megjegyzés:

Katalin írta...

De aranyosak a kis paradicsomjaid :-) Finom lehet, így a fűszerek összetevőit olvasva...

Anikó írta...

gondolom zöldparadicsomra is áll ugyanez, szoktam eltenni én is, de azért viszem a recepted, hátha jobb, mint az enyém:-))))
Nem csemege ízű ugye, mert azt nem szeretem, nekem úgy jó, ha tényleg savanyúság tehát ecetes:-))))

Vicuska írta...

Köszi, Katalin! Nem főzném be idestova 30 éve, ha rossz lenne :) Még lefotózom ide a koktélparadicsomosat is.
Ez enyhén ecetes (az erősen ecetes marja a torkomat)és nem édes, ha erre gondolsz, Anikó. De tehetsz kicsit több ecetet, ha úgy jobban szereted. Szerintem érdemes kóstolgatni és úgy ízesíteni, ahogyan Te szereted. :) Bontás után hűtőben kell tartani, de sokáig eláll(na), ha nem fogyna el gyorsan mind.

Vicuska írta...

Utána gondoltam, a zöld paradicsom ízetlenebb, mint az érett, biztos intenzívebb fűszerezést igényel, de lehet, hogy nincs igazam, mert zölddel nem próbáltam még. Kíváncsívá tettél! :D

Névtelen írta...

Mekkora üveghez kellenek ezek a mennyiségek?

Névtelen írta...

Bocsanat ,itt van latom mar!

Vicuska írta...

Egy literre adtam meg a hozzávalókat. 3 literesbe is szoktam eltenni, akkor felszorzom 3-al, de meg is kóstolom, kellemes legyen az íz.
Az utóbbi években a kősó pl. gyengébb ízű, így abból többet teszek, de csak kóstolás után, ha hiányzik még.
Ha szeretik, adható hozzá még egy kisebb csípős paprika.

Legnépszerűbb receptjeim:

Közreműködők