Keress egy receptre, vagy összetevőre

A HAGYOMÁNYOS PELMENYI


Leírom és megmutatom a hagyományos pelmenyi készítésének menetét, ami kézzel van formázva. Ez a legjobb recept szerintem!
Előzőekben bemutattam az ősi uráli pelmenyi, a csebureki készítését és egy különleges, nagyon dekoratív formázását.



Előkészítettem a hozzávalókat:

900 g liszt
3-4 tojás
250 g hideg víz
1 kávéskanál só

700 g darált zsíros sertéshús
3 hagyma ledarálva vagy aprítva
bors
½-1 dl víz, amennyit felvesz a massza

Ebből a mennyiségből kb 100 db lesz.

Egy tálba szitáltam a lisztet, a közepébe mélyedést formáztam, beleütöttem az egész tojásokat, rászórtam a sót és villával kevergetve hozzáöntöttem apránként a vizet. Amikor összeállt a tészta, gyúrótáblán alaposan átgyúrtam, kidolgoztam, amíg nem ragadt már a kezemre. Tállal letakartam. Minimum 20 percet kell pihennie, de akár 2 órát is sziesztázhat.
A darált hússal jól átgyúrtam a hagymát és a fűszereket, majd hozzáöntöttem lassan a vizet, átgyúrtam

A tésztát gondolatban 4 felé osztottam és az első darabot vékonyra kinyújtottam, enyhén alálisztezve. A tészta állaga nagyon jó, rugalmas, kevéske lisztet használtam a nyújtások közben. A maradék tészta pihen a tál alatt, mert ha levegő éri huzamos ideig, akkor kiszárad.
Egy üvegpohárral kiszaggattam a köröket. Villával a közepébe helyeztem a fűszeres darált húst, a mennyiség kb. bő kávéskanálnyi legyen.




A klasszikus formázás szerint a körré nyújtott tésztára raktam a tölteléket és kettőbe hajtva félholdat képeztem belőle, először középen összecsípve majd jobbra, aztán balra haladva a közepétől, a félhold két végét egymásra helyezve és összecsípve fülecskét képeztem.


Felfőztem egy fazék vizet, amikor forrt, megsóztam és belehelyeztem óvatosan a pelmenyiket, lazán megkevertem fakanállal, hogy ne ragadjanak le az edény aljára. Újraforrástól számítva 12 percig főztem, tapasztalat szerint ennyi idő alatt fő meg tökéletesre. Szűrő lapáttal kiemeltem, lecsepegtettem. Forrón tálaltam, vajdarabkákat raktam rá, még sóztuk, borsoztuk ízlés szerint és ecettel megspriccelve jóízűen elfogyasztottuk.


PS:
Ha családi vagy baráti körben nagyobb mennyiséget készítünk, mint amennyit el bírunk fogyasztani, akkor a maradék pelmennyit a következőképpen tudjuk  lefagyasztani későbbi felhasználásra.
Szétrakjuk enyhén lisztezett tálcára. A tálca olyan méretű legyen, ami befér a mélyhűtőnkbe.  Ha folpackkal letakarjuk az alsó sort, akkor még egy sor pelmennyit rásorakoztathatunk. 20 percre a mélyhűtőszekrény polcára helyezzük. Amikor kicsit megkapja a fagy, akkor az összeset nyugodtan zacskóba szórjuk és a fagyasztóba rakjuk, így már nem fognak összeragadni. Annyit csomagoljunk egy tasakba, amennyit egyszerre el tudunk fogyasztani. Fogyasztás előtt felforralunk egy fazék vizet, megsózzuk és beleszórjuk a fagyott húsos tésztát. A továbbiakban ugyanúgy járunk el, ahogy a receptben szerepel.

A facebookon is megtalálhatóak a receptjeim!

vicuska13.blogspot.hu

24 megjegyzés:

Katalin írta...

Finom lehet! Száz darabot megcsinálni nem kis munka :) Jó hogy így lépésről-lépésre bemutattad, hogy hogy készül.

Vicuska írta...

Akkor jó, hogy lefotóztam a fázisokat, Katalin, ennek alapján könnyebb elkészíteni :)

Anazar írta...

Vicuska, ezek nagyon kis csinosak!!

trollanyu írta...

De jól néz ki, biztosan elkészítem, mert a család imádja a töltött tésztákat. Egy darabig el lehet vele játszogatni, de kevesebbet meg nem érdemes készíteni:)

Vicuska írta...

Igen, Anazar :) csini teltkarcsúak!
Valóban laktatóak és finomak a töltött tészták, ezért (is)érdemes feltűrni az ingujjainkat és többet készíteni, mindenki örömére!

Anikó írta...

Érdekes, én azt gondoltam, hogy ezeket a töltött tésztácskákat leveslébe főzitek ki és abban is tálalják, vagy valamilyen sűrű pörköltszaft-szerűségben, azaz hagymás-paprikás szaftban, de el tudom képzelni tejfölös tárkonyos hagymás szaftban is, de hogy csak így magában, nem száraz egy kicsit?
Mindenesetre élvezem és nagyon érdekesnek találom, ezeket a nekem idegen ételeket leíró-bemutató bejegyzéseidet nagyon, minél több ilyet rakj fel légyszi:-)))))

Vicuska írta...

Anikó, nekem nem száraz! De olvastam róla, hogy az oroszok zöldség levesbe is főzik a pelmenyit. Szoktak tejfelt kínálni mellé, én úgy még nem ettem. Szívesen bemutatok olyan ételeket, amiket magam is készítek és fogyasztok és le tudom írni, hogy milyen az ízvilága :) Azért is szeretném népszerűsíteni, mert nagyon sokan kedvelik, szeretik, népszerűek, ami már azt bizonyítja, hogy finom étel. A hasonló derelyére (mint töltött tészta)sem teszünk, csak pirított prézlit és néha tejfölt, nem?

Hankka írta...

Hű, szerintem nálunk is kapós lenne, a férjem szereti a tésztás ételeket! :) Olyan szép egyformára formáztad őket, biztosan kell hozzá egy kis gyakorlat! :)

Anikó írta...

De, végül is igazad van, ízléssel és szokásokkal nem lehet vitatkozni, tudom, mert én is ragaszkodom a megszokott ízekhez, formákhoz és lehet ha megkóstolnám így ízlene.
Biztos, hogy finom étel, hiszen milliók eszik, efelől kétségem sincs:-))))

Olgis írta...

Biztosan ki fogom próbálni.
De csak kisebb mennyiségben.
Hasonlót készítek görcsbe kötve, és levesbe főzöm. A húst pörköltszerűen lesütöm és azzal töltöm. Ez a görcs, vagy táska leves nálam.

Gerdi írta...

De helyes ez a formázás! Bár idő biztos kell hozzá, meg elszántság. Még nem ettem pelmenyit, így egyszer rá kel szánnom magam.

Vicuska írta...

Igen, Hankka, gyakorlattal és rutinnal gyorsabban készül :)
Anikó, így igaz :)
Olgis, az általad említett görcslevest mi is ismerjük és készítjük. Finom leves!
Gerdi, azon a vidéken, ahol én születtem, a pelmenyi nagyon népszerű étel minden háztartásban. Talán valóban célszerű hétvégén készíteni, de ha lefagyasztod, akkor hétköznap is élvezhető.

Unknown írta...

Gratulálok
Most voltam Kárpátalján és én is végigfotóztam a készítését, -hasonló volt. A töltelékbe én leveles spenotót is készülök tenni, mert a németek nagyon sok spenosos töltött tésztát esznek csak mi "sporoljuk" el
Zeraim Násim

Vicuska írta...

Köszönöm kedves Tibor :)
Spenóttal még egészséges is lesz, nem csak finom :)! Szerintem én is teszek egy kísérletet friss spenóttal. Igaz, hogy így már nem autentikus pelymenit kapunk, de ez nem ront az íz-élvezetünkön...

Vicuska írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Vicuska írta...

Közben meglestem a videót, nagyon ügyes, szorgos kezek készítik ezt a finomságot, öröm nézni, inspiráló! Holnap kéne egy kis pelymenit töltenem :D

tücsi írta...

Vicuska, most látogatok és olvasgatok, régen jártam erre-fele. De már így is csurog a nyálam a sok finomság láttán. A pelymenit a fiam imádná.:)

Vicuska írta...

Én még nem találkoztam olyan emberrel, aki ne szeretné! :)

Unknown írta...

Nagyon tuti recept!!! Isteni.Köszönöm.

Vicuska írta...

Én köszönöm :)

Névtelen írta...

A pelmenyi főzővízébe só,bors kevés ételizesítő,egy babérlevél és egy kisebb fej egész hagyma kell. Tálaláskor vajat és kevés ecetet kell rá tenni,ízlés szerint lehet még borsozni! Próbáljátok ki,Ukrajnában mi így esszük! ;)

Vicuska írta...

Köszönöm a kiegészítést! :)

Névtelen írta...

Én is ukrajnában nőttem fel, és a pelmenyi a leges legfinomabb kaja a világon ( legalább is szerintem :) Az én anyukám mindig rak a töltelékbe fokhagymát, próbáljatok ki úgy is...isteni finom :)

Vicuska írta...

Szerintem is az egyik legfinomabb étel! :)
Köszönöm az ötletet, legközelebb kipróbálom, fokhagymásan még nem ettem, kicsit markánsabb íze lesz, de a húshoz jól illik, biztos nem fogja elrontani.

Legnépszerűbb receptjeim:

Közreműködők