Keress egy receptre, vagy összetevőre

KÉT FAJTA HŰTŐBEN KELT CSODATÉSZTA




A hagyományos foszlós francia péksütemény receptemben Tiffanylda írta, hogy „hallottam olyat, hogy kelt tésztát le lehet fagyasztani - vagy simán a hűtőbe tenni - és akkor reggel csak be kell dugni a sütőbe. Igaz ez???”. Igen, létezik az a csodatészta. Íme két recept, amit régóta használok és bevált:

CSODATÉSZTA:

½ l aludttej (vagy kefir, tejföl)
4 tojás
200 g olvasztott margarin vagy vaj
2 kávéskanál só
10-15 evőkanál cukor, tölteléktől függően
5 dk friss élesztő vagy 1 evőkanál száraz élesztő
kb. egy-másfél kg liszt ( lehet több vagy kevesebb is, az a lényeg, hogy kicsit ragadós legyen a tészta állaga)

A tojást jól kikevertem a cukorral és a sóval, hozzáadtam az aludttejet és az olvasztott margarint, alaposan kikevertem. Rászitáltam a lisztet, hozzáadtam az élesztőt. Annyi liszt kell hozzá, hogy puha állagú, kicsit ragadós tésztát kapjunk. Jól kidolgoztam, sima tésztává, meghintettem kevés liszttel és letakarva beraktam a hűtőbe éjszakára. Már 3 óra múlva használhatjuk sütéshez, de tovább is tartható a hidegben, akár következő nap estéjén is süthető. Reggel is összeállítható és estére munkaidő után kisüthető, kinek hogy a jó.
A hűtőből kivéve átgyúrjuk lisztezett táblán, ha szükséges, pici lisztet belegyúrhatunk, letakarva kicsit pihentetjük.

Ebből a tésztából bármi süthető! Tölthetjük túróval, lekvárral, dióval, mákkal, gyümölccsel, virslire tekerhetjük csíkokban, fűszeres-hagymás darált hússal is finom, vagy sajttal, dinsztelt káposztával, gombával töltve, „rózsának” töltve, pirog, süthető sütőben, zsírban, olajban.
Sütőben mindig 170-180 fokon sütöm 25-30 percet. Ugyanígy bármihez használható és jó az alább leírt, szintén bevált recept:

A HRUSCSOVI TÉSZTA. 4-7 napig hűtőben pihentethető kelt tészta tojás nélkül!
Larisza Iszarova „Gyorsan érő ételek. Történetek a kulináris ötletekről” könyvből- Л. Исарова "Блюда-скороспелки. Рассказы о кулинарных выдумках"
A jó humorral és iróniával megírt könyv témája- életképek és kulináris tanácsok a reális életből. Elolvastam egy interjút Hruscsov szakácsával. A szakács szerint ezt a tésztát nagyon szerette Nikita Szergejevics is. Leszűrve a kvintesszenciát hosszú évekkel ezelőtt beépítettem a mindennapi háztartásomba ezt a receptet. Olvastam róla Hruscsovi tészta elnevezésként is. Larisza Iszarova véleménye szerint 2-3 hónapig is lehet a hűtőben tárolni. Én nem kísérleteztem ekkora mennyiséggel, egy-két-négy napig tároltam csak! :)

1 csésze=250 ml

kb. 500 g liszt (3,5 csészével)
2-2,5 teáskanál száraz élesztő (9-10 g, nem teljes csomaggal), ez a mennyiség kb. 50 g friss élesztőnek felel meg
1 csésze tej (vagy savó, 1%-os kefir, aludttej)- 250 ml
0,5 teáskanál só
2 evőkanál cukor
200 g vaj vagy margarin

Az élesztőt meleg folyadékban feloldjuk, belekeverjük a sót és a cukrot és egy kevéske lisztet. Meleg helyen hagyjuk kicsit kelni.
Közben minden fanatizmus nélkül szétdörzsöljük a puha margarint a liszttel. Azért kellő ehhez 10-15 perc. Hozzáöntjük a kovászt. Homogénné keverjük és hozzáadjuk a lisztet. Egy pohárnyit hagyjunk meg a nyújtáshoz. Ne legyen sűrű és nehéz a tészta.

KÉSZ. Hűtőszekrénybe rakjuk a tálban, amiben dagasztottuk, vagy fazékban, letakarva, hogy ki ne száradjon, és 4 órára elfeledkezünk róla (tapasztalatom szerint kell 5-7 óra neki). A hűtőben hagyhatjuk pihenni 4-7 napon át!
Nagyon finom, puha, jó állagú, plasztikus, kiváló struktúrájú élesztős kelt tésztát kapunk. Erős élesztő illatot érezni, de a kisütött terméken nem tapasztaltam az illatát. Bármit süthetünk belőle, még pizzát is!
Az élesztő az alacsony hőmérsékleten lelassítja „tevékenységét”, de nem állítja le. Amikor elővesszük, feléled. Betöltve sütés előtt 20 percet pihentetem. Ha a süteményünk megkívánja, kenjük le sütés előtt tojás sárgájával.
A tölteléket készítsük el előre. Mire kivesszük a kelt tésztát a hűtőből, legyen a kezünk alatt…
Piroghoz tepsibe nyomkodom a tészta felét, rárakom a tölteléket- sós vagy édes, betakarom a tészta másik felével és a szélein összecsípem, zárttá teszem. A közepére egy lyukat szúrok, elősegítve a felesleges gőz távozását vagy villával megszurkálom. Ha híg a töltelék állaga, szórhatunk alá keményítőt vagy grízt (darát).

Próbáljátok ki, nem bánjátok meg!!!

Az elmúlt héten bedagasztott tésztából a következők készültek pár nap kihagyással:
diós kalács meggyel:



almalekvárral töltött pirozski olajban kisütve:





és pizza:


Facebookon is megtalálhatóak a receptjeim

 vicuska13.blogspot.hu

33 megjegyzés:

Kati írta...

Nem semmik ezek a tészták:) Tiszta jó ötlet:) Köszi:)

Tiffanylda írta...

Vicuska, nagyon szépen köszönöm, hogy eszedbe jutottam!:) Holnap jönnek a srácok, ki is próbálom! Reggel begyúrom és uzsira megkapják. Nem sok az a másfél kiló liszt?:)

trollanyu írta...

Nagyon finom lehet mindkét változat,én szoktam más kelt tésztátkat is hűtőben keleszteni, ha csak másnap akarom felhasználni, de ezt ki fogom próbálni, mondjuk én is egy felezett adagra gondoltam:) Azért az a 2-3 hónap nagyon durván hangzik, elhiszem, hogy eláll, de nem biztos, hogy 3 hónap után kedvem lenne megenni:)

Vicuska írta...

Szívesen, Kati :)
Annyiból nem sok, hogy szinte naponta süthetsz belőle, ahogy írtam is, szinte bármit. Próbaképpen gyúrd be a fele mennyiséget :) Hamarabb ki raktam volna a receptet, de nem akartam fotó nélkül...

Vicuska írta...

Azért nem mindegyik kelt tésztának tesz jót a hűtés :) de ezek sokszor próbált, jó receptek. Nyugodtan belefoghatsz a teljes adagba, trollanyu, ti sokan vagytok, neked két alkalomra lesz elég. Nálunk is többnyire nagy a kapacitás rá :)

Bors and Pepper írta...

Ez nekem pont jól is jönne, ugyanis nálunk nincs fütés és a kelt tésztáknak hideg van :)

mellissina2 írta...

Vicuska!
1985-ben Jaltán nyaraltam egy eredetileg Amerikai nyaralóknak épített szállodában,két hétig,az ellátás magas színvonalú volt,mivel a városban szinte semmit nem lehetett kapni,az egyik ebédünk orosz káposzta leves volt,vagy valami hasonló nem emlékszem pontosan,csak a mellé adott tésztára,ami magas volt kelt,és olyan tökéletes hogy a mai napig nem felejtem el,valamivel meg volt szórva a teteje,nem tudom mivel,sós tészta volt nem édes,és arra gondoltam hogy ez a tészta lehetett,főleg hogy említetted Hruscsovot,kértük mindannyian a receptet,de azt mondták titkos,nem
adható ki.Sehol nem találkoztam ezzel a tésztával azóta sem.Ez a tészta volt a kísérő a leveshez.Ez egy magas kocka alakú kelt tészta volt.Ott ettem először kijevi töltött csirkecombot,és mondhatom szinte tökéletes volt az is!!!

marisz57 írta...

Nagyon jó ez az univerzális recept, kipróbálásra érdemes!+

Vicuska írta...

Kedves Bors and Pepper, lám ez is egy szempont :)
Mellissina2, mennyi érdekes körülményt említettél! :) Örülök a Jaltai kellemes emlékeidnek, az egyik legszebb Fekete tengeri helyen jártál!!! Levesek mellé pampuskát szoktak kínálni, van egy recept a borscslevesem mellett, nézz utána, hátha az. A kijevi töltött csirke minden nemzetnél favorit, finom, jól ki lett találva :)
Marisz57, az univerzális jelző nagyon helyén való.

Barbi konyhája írta...

De jó kis receptek, bár a saját keltésztámat is tettem hűtőbe pár órára, de egy éjszakára még nem próbáltam, viszont a tiéd már tesztelve van így elmentem magamnak, ha szabad. :)

Vicuska írta...

Teszteld te is kedvedre :)

Gizi írta...

Nagyon jó kis receptek, és főleg azért tetszik, mert este eltudom készíteni és reggel csak előveszem és már süthetem is a finomságokat. Köszönöm hogy megosztottad velünk. Az új tésztás könyvembe is van olyan tészta, amit lehet a hűtőbe tárolni pár napig. Kifogom próbálni a Te receptedet.:)

Márti írta...

Bámulatos ez a "Hruscsovi" tészta, biztos ki lesz próbálva! köszi :)
az előző recepthez hasonló, a kefires lángosom tésztája.

Petra írta...

Nagyon jól néznek ki a képeden. :)
Ezt a receptet is mentem! Nagyon tetszik, mert olykor igen kevés az időm, és ezt tökéletesen bevethetem!

Tálaló írta...

Bár most van elég időm,de ez nem volt mindig így,és biztosan nem is tart örökké.
Úgyhogy kimentettem magamnak a recepted.Jó lesz sűrűbb napokon,ebédtésztának,uzsonnának elkészítve.Köszönöm.

mellissina2 írta...

Vicuska!
Elviszem a receptet,mármint a tészta receptet a borscs levesnél,és elkészítem a leírtak szerint,és kíváncsi leszek ez lesz-e,és vissza jön-e az íz!!! Köszi!!!

Vicuska írta...

Lányok, hajrá! Köszönöm, hogy benéztetek kiskonyhámba :)
Mellissina2- most már én is kíváncsi vagyok!!! :)

Szabina írta...

Ez sokszor nagyon jól jön! Köszönet a receptért! :)

Vicuska írta...

Szabina, szívesen :)

Unknown írta...

Receptem eddig nem volt, de hűtőben kelesztésről már halottam. Egy francia pékségről szóló műsorban. Le biztos nem fagyasztanám a kelt tésztát, nekem az kicsit nem is tudom, nem tudom elképzelni :)De a másnapi felhasználással egyetértek, jó ötlet, mondjuk ha friss kelt uzsik akarunk a gyerkőcnek :)

Márti írta...

Most én ajándékoználak meg egy díjjal! fogad szeretettel!
http://martyhobby.blogspot.com/2012/02/multumesc-nely.html

Gabriella írta...

Nagyon tetszik ez a recept! Szuper! :)

Vicuska írta...

Vikvi, pedig praktikus lefagyasztani is, ne idegenkedj tőle :)
Márti, még egyszer nagyon köszönöm Neked! Előbb-utóbb megválaszolom a kérdéseidet :)
Gabriella, nekem is!:)

kyba írta...

Tiffanyida oldalán találkoztam a sütivel amit megtaláltam teljes terjedelemmel nálad. Kipróbáltam, valóban nagyon jó alaptészta. Sütöttem már diós csigát, sajtos pogácsát. A mai napon a blogomra is feltettem.Utólagos engedelmeddel. Az elkészült pogácsa fotójával és a recepteddel. Hálásan köszönöm. kisbatiz.blogspot.com

Vicuska írta...

Meg is néztem a csodás pogácsát, utólagos engedély örömmel megadva :) Én köszönöm a bizalmat!!!

Névtelen írta...

Mind a két fajta élesztő kell a tésztába?

Vicuska írta...

Úgy látom, hogy időben néztem be a blogra, rögtön tudok válaszolni :) Nem, csak az egyik fajta, de beírtam mellé, hogy mennyi friss, élő élesztőnek felel meg. Köszönöm a kérdést! Mindjárt egyértelműbbé teszem a receptben.

Angi írta...

Szia!

Kipróbáltam a második receptet és nagyon finom lett a tészta. Én csak egy éjszakát pihentettem és reggel sütöttem meg. Nagyon finom lett belőle a kakaós-fahéjas csiga! Köszönöm a receptet! :)

Vicuska írta...

Nagyon szívesen :)

tücsi írta...

Annyi szuper hozzászólást olvastam, hogy a szuper receptedet én is mentem, és ki fogom próbálni. Hűtőben kelt lángost már készítettem. Sőt kelt pogácsa tésztát már tettem éjszakára hűtőbe, de fagyasztani még nem fagyasztottam, kivétel a pizza tésztáját. Remélem, hogy sikerrel járok!:) Szép és vidám napot kívánok!

Vicuska írta...

Tücsi, Neked is sikerélményben szép napot! :) Eddig csak pozitív visszajelzést kaptam az egyik legnépszerűbb blog-receptemről, biztosan sikerül. Várom a visszajelzésedet, véleményedet :)

Unknown írta...

Én már rengetegszer elkészítettem és a legjobban nekünk a vajjal sajttal töltött kis kiflik lettek !!! Imádom ezt a tésztát !! Én ez első fajtát szoktam elkészíteni :)

Vicuska írta...

Köszönöm szépen a visszajelzést! Mindegyik recept megállja a helyét, tapasztalatom szerint tényleg- bármivel töltve finom.

Legnépszerűbb receptjeim:

Közreműködők