Keress egy receptre, vagy összetevőre

FEHÉR HABOS RIBIZLIS SÜTEMÉNY



Évtizedek óta nagy kedvencem ez a gyönyörű, mutatós, édes-savanyú, pikáns, nagyon finom sütemény! Most vettem csak észre, hogy még nem került fel a blogomra :) A recept Anyukámtól származik. Ő Irénke nénitől- anyai nagyapám testvérétől kapta Besztercebányáról régen. Nagyon egyszerű elkészíteni, olyan harmónia van benne- a savanykás piros ribizli íze keveredik az édes ropogós habbal. Számomra ez a sütemény külsőleg (vizuálisan) és belsőleg (mint ízvilág) is tökéletes!

 30x40-es tepsi

5 tojás sárgája
180 g cukor
250 g margarin
350 g liszt
2,5 evőkanál tej

½ kg piros ribizli

A HABHOZ:

5 tojás fehérje
300 g cukor
Előkészítjük a hozzávalókat. Egy nagyobb tálban alaposan kikeverjük a tojás sárgáját a cukorral és a tejjel, hozzáadjuk a puha margarint, melyet korábban kiveszünk a hűtőből, és a lisztet. Jól kidolgozzuk és táblán vékonyra nyújtjuk.
A tepsibe sütőpapírt terítünk, de ha éppen nem akad otthon, ne veszítsük el a fejünket, egyszerűen kenjük ki margarinnal a tepsinket és lazán hintsük meg liszttel. A felesleges lisztet szórjuk ki. Kézzel, tenyérrel is elegyengethetjük a vékony tésztát a tepsi méretére (én így tettem) és 180 C fokra előmelegített sütőbe toljuk. Elősütjük 180 C fokon 20 percig.
Ez alatt az idő alatt a tojásfehérjét félig habbá verjük, beleöntögetjük közben a fele mennyiségű cukrot folyamatosan tovább mixerelve, majd a megmaradt részt is lassan beleszórva- kemény habbá verjük, amit vízgőz fölött (forró vízbe állítva az edényt) folytatunk. Nekem van egy duplafenekű tejforraló fazekam, aminek az aljába vizet kell önteni egy erre a célra képzett résbe, amin aztán felforrás után a gőz sípolva kiszökell. A folyamat kb. 15-20 percig tart, amíg fényes, kemény, masszív állagot kap a hab.
Azért kell vízfürdőben vagy gőz fölött felverni a habot, hogy a nyers tojásfehérje hőkezelést kapjon és tartósan megtartsa a formáját és állagát, levegővel telítve, miközben a hófehér felhőben milliónyi apró hólyagocska képződik (könnyebb és magasabb lesz).

2013-as kiegészítés- a cukorral felvert tojásfehérjét mikrózható edénybe halmozom és beteszem 3-4x 1 percre a mikrohullámú sütőbe. Közben az ujjammal ellenőrzöm, milyen az állaga. Tulajdonképpen átgőzölöm a tojáshabot macera nélkül. Egyszer kipróbáltam, mert így készítem a habot a madártejhez- bevált. Azóta csak így csinálom!!!

A még forró, kisült tésztára rászórjuk a mosolygó ribizli szemeket (lehet fagyasztott ribizlit használni, de előtte sűrű szűrőn lecsepegtetjük alaposan).

Óvatosan szétosztva rákanalazzuk a habot és 140-150 C fokú sütőben ropogósra szárítjuk, nálam ez kb 25 perc. Ezt is kézzel szoktam ellenőrizni, megtapintva, hogy megfelelően roppanós legyen a teteje. Ahhoz, hogy hófehér maradjon a hab, ilyen kisebb hőmérsékleten süssük, ha enyhén barna színt szeretnénk kapni, akkor emeljük picit a hőt a sütőben.

Facebookon is követhetőek, olvashatóak a receptjeim :)

vicuska13.blogspot.hu

36 megjegyzés:

Blogkonyha írta...

Mit össze nem kerestem ezt a receptet...Anyukám sütött mindig ilyet..Máris elvittem! Annyira guszta!

Vicuska írta...

Nálunk is anyukám sütött ilyet, ha nem tévedek, a receptet az anno Csehszlovákiában élő rokonoktól kaptuk, finom emlékek :)

Névtelen írta...

Nagyon finom lehet! :)

Vicuska írta...

Annak, aki kedveli az édes-savanyú ízkombinációt, no és persze a ribizlit, tökéletes!!!

trollanyu írta...

Hát én kedvelem a ribizlit igencsak, meg az édes-savanyú ízkombinációt is:) Isteni recept, csak egy probléma van, nem igen lehet itt ribizlit kapni, saját bokrom meg nincs. De szerintem már nincs is szezonja, vagy otthon még van ribizli? Gondolom fagyasztott gyümölcs nem igazán jó bele.

Vicuska írta...

Említettem, hogy lehet fagyasztottat használni, ilyenkor már a mélyhűtőből veszem ki én is, hagyom alaposan lecsöpögni a kiolvadt lét és úgy használom. Teljesértékű!

Csilla írta...

Nagyon finom,és valóban mutatós is egyben, szeretem. :))

Petra írta...

Hű, de szuper! Biztosan nem tudnék megállni egy két szeletnél. ;D

Vicuska írta...

Ugye, hogy lehet szeretni? :) Egy-két szeletnél én sem tudok megállni ;)

wanna írta...

Érdekes recept, "hangyányit" bonyolult a "habos rész" :), én a Pavlovámnál, meg az "Almás habos"-nál, meg minden habosnál ezt a vízgőzös módszert nem alkalmaztam még soha, sőt nem is hallottam még róla :))), de azért mindig jó lett a hab.

Vicuska írta...

Csak azért látod annak, mert nem próbáltad- a legtöbb "habos" receptnél vízgőz nélkül készítheted- itt ezzel a módszerrel nem esik össze, nem lágyul el a lédús gyümölcstől. Próbáld ki egyszer!:)

Bors and Pepper írta...

Ribizli habbal, csak fincsi lehet!!

Anazar írta...

Szeretem a savanykás desszerteket. Ez a ribizlis remekül hangzik!

Vicuska írta...

Fincsi! Nálam is nyerőek a savanykás desszertek :)

Viki írta...

Ez nagyon jól néz ki! Biztos, hogy kipróbálom :)

Vicuska írta...

És biztos, hogy tetszeni fog! :)

Elisabeth írta...

Koszonom a kedves kommentet a blogomon, csak most vettem eszre hogy blogod van, es maris vissza kovettelek.
Nalunk itt Floridaban ribizlit meg elsem lehet kepzelni hogy kaphatnank.
Imadom a habos sutemenyt, de meg ribizlivel semmifele sutemeny nem ettem. Finom savanykas lehet!

Vicuska írta...

Én köszönöm, Elisabeth :) Szomorúan olvasom, hogy nem kapható nálatok ribizli, pedig manapság nincs olyan gyümölcs a Földön, amit ne szállítanának el bármelyik pontjára. Eddig így gondoltam... Ha van bármilyen bogyós, de mindenképpen savanykás gyümölcs a kínálatban, akkor próbáld ki ezt a habos süteményt, szerintem megéri tenni egy kísérletet! :)

Nelli írta...

Imááááááádom!:-)

Vicuska írta...

Nelli, akkor kettőnknek elég is lenne talán egy nagy tepsivel :D

mellissina2 írta...

Úristen micsoda költemény,csak csorog a nyálam!!!!

Vicuska írta...

:D irodalmi díjat érdemelne, tényleg, mert költészeti termék! ... meglepetés e költemény csecse becse: ajándék, mellyel meglepem e kávéházi szegleten magam magam...

Ani írta...

Hűű ez nekem is bejön! Nagyon szeretem a savanyú-édes párost. Ahogy az a jó cukorfelhő belevezet a piros kis szemekbe...hm...hm..)))

Vicuska írta...

Ha megsütöd és megkóstolod, örök szerelem lesz a nagyon szeretemből! Csak super lativusokban lehet róla beszélni! :)

Nelli írta...

Beszereztem a fagyasztott gyümit hozzá, mivel már nincs piros bogyós friss, szerintem ebből is fini lesz. :-)

Vicuska írta...

Nelli, örülök, hogy beszerezted a hozzávalót- ne felejtsd el jól lecsepegtetni egy szűrőben :)

Unknown írta...

A ribizli az egyik kedvencem :: Nagyon tetszik :)

Vicuska írta...

A piros ribizli a színek hangulatát, a koloritást biztosítja, kontrasztban a fehér habbal- van egy adag még a fagyasztóban, arra vár, hogy ebben a süti formájában újra éledjen, mint a tőzmadár :)

egycsipet írta...

Köszönöm a tippet, elkészült és már majdnem el is fogyott! :))) Tényleg nagyon finom süti, csak remélhetem, hogy van még ribizli a fagyasztóban, hátha meg tudom sütni még egyszer szezon előtt. :D

Vicuska írta...

Örülök annak, hogy Nektek is ízlett!!! :) Én már nagyon várom a ribizli-szezont, hogy süthessem a kedvencemet!

Csőryke írta...

Szia,
Olyat szeretnék kérdezni, hogy hányszor hány cm-es tepsiben sütötted?
Köszönettel:
Réka

Vicuska írta...

Szia Réka :) 30x40-es tepsiben szoktam sütni.

Csőryke írta...

Köszönöm a gyors választ!
Akkor kb. jó méretűben csináltam. :)
Nagyon finom lett, köszönjük a receptet! A férjem azt mondta, hogy mostantól ez a kedvenc sütije. :)

Vicuska írta...

Reméltem is, hogy ízleni fog :)

Unknown írta...

Az jó ha kicsit ragad a tészta..?? Vagy akkor még kell hozzá liszt?! Minden hozzávalót összedolgoztam.. De ez a massza nyújthatatlan.. Még.. Kézzel belenyomkodom a tepsibe.. Szerinted?! Elrintittam valamit?

Vicuska írta...

Kedves Zsófi! Fura anomália, de nekem most adta ki az üzenetet az oldal, egy év távlatából. Szerintem lisztfüggő lehet, nyugodtan adható kevéske liszt hozzá, de ettől függetlenül a tészta állaga nem kemény, inkább kicsit lágyabb. Hűtőbe téve keményedik, nyújthatóbb lesz. Kézzel, vagy sütőpapírt (esetleg folpackot) ráterítve egyszerűen belenyomkodható a tepsibe. Remélem, finom lett a sütid!

Legnépszerűbb receptjeim:

Közreműködők