Keress egy receptre, vagy összetevőre

SZABOLCSI KÁPOSZTÁS PASZULY LEVES



Ez füstölt kolbásszal és szalonnával készült, Renáta készítette el majd fotózta hiányos esti fényben,
de így is látható, mennyire jól sikerült!

A babot (paszulyt) mindig is nagyon kedvelték a szabolcsi és beregi népek, étkezési kultúrájukat a szegénységi-gazdagság határozta meg. A családi gazdaságban szorgalommal megtermelt javakból került ki a beosztással élő családok asztalra valója.  Az étkezés sokszor állt egyszerűen elkészíthető, laktató egytálételekből. A kárpátaljai magyaroknál is a kellemesen pikáns ízű káposztás paszuly leves az egyik legismertebb és népszerű egytálétel, olyan igazi, téli kaja. Leírom mindegyik változatát, amelyet készíteni szoktam- édes káposztával és savanyú káposztával is. Mindegyik nagyon finom!
Egyik ismerősöm, aki nálunk evett ilyen levest először életében, azóta is imádja az általa babos-paszulynak nevezett finomságot :)

Az édes káposztás változathoz szükséges:

½ kg száraz szemes paszuly, éjszakára beáztatva hideg vízbe
közepes fej édes káposzta
0,5 liter paradicsomlé vagy 100 g paradicsompüré +víz
1 kanál cukor
1-2 babérlevél (elmaradhat)
1 egész fej hagyma
1-2 kanál darált pirospaprika
30-50 g liszt a rántáshoz
bors
tejföl  és frissen szelt kenyér a tálaláshoz


A savanyú káposztás változathoz szükséges:

édes helyett savanyú káposzta,
ebben az esetben a savanyító szerepet betöltő paradicsomlét kihagyjuk,
füstölt hús, csülök, császárszalonna- amit a beáztatott babhoz társítunk,
vagy sült szalonna, esetleg füstölt kolbász, de mehet füstölt húsos csont is.

Mindkét változathoz finom a disznóbőr is (amely sűríti, kocsonyásítja a levest), amit kisebb darabokra vágunk és szintén a babbal áztatjuk egy éjjelen át, de azért a füstölt kolbász sem rontja el levesünk ízvilágát.

Ez bőrrel készült édeskáposztás paszulyleves

Másnap egy nagy lábasban odatesszük a beáztatott paszulyt a bőrrel vagy nélküle, császárszalonnával, a fűszerezett vízben főzzük közepes lángon, amíg majdnem megpuhul (a savanyú káposztás változatnál előbb a csülköt főzzük puhára, a sóval bánjunk szűkmarkúan) (A megfőtt, kiemelt csülökről lefejtjük a húst és apróra csipegetve vagy vágva visszatesszük a levesbe). Erre nem lehet főzési időt mondani, mert minden paszuly másfajta, melyik mennyi főzési időt igényel. 


Hozzáadjuk a nyolcadolt és vékony csíkokra vágott káposztát (vagy a savanyú káposztát aprítva, kinyomkodva). Amikor a káposzta is megpuhult, akkor elkészítjük a zsemleszínű rántást egy nagy fakanál zsírral vagy olajjal és a liszttel, megszórjuk a pirospaprikával és felöntjük előbb kevés vízzel, elkeverjük és hozzáöntjük a paradicsomlevet (savanyú káposztás változatnál vízzel öntjük fel). Folytonos keverés közben a levesbe öntjük a rántást. Ha szükséges, akkor a levest utána ízesítjük. Pár perc után leemeljük a tűzről, 10 percet hagyjuk állni, majd tányérokba merve friss kenyérszeletekkel kínáljuk :)

Facebookon is megtalálhatóak a receptjeim :)

vicuska13.blogspot.hu

24 megjegyzés:

Katalin írta...

Mindkét változat mennyei lehet :-)

Gerdi írta...

Még káposztás paszulylevest nem ettem. De tetszik, begyembe szívtam az ötletet. :-) Azt hiszem, savanyú káposztával és csülökkel nagyobb sikere lenne a család körében, de én a sima, húsmentes változatot is szívesen fogyasztanám. Jó paradicsomosan. Köszönöm az újabb remek receptet!

Vicuska írta...

Mindkettő más-más ízt ad, másfajta élvezetet. Lányok, megér egy próbát, valamelyik biztos bejön. Sokak kedvence, ezért azt hittem, mindenki ismeri :)
Én is köszönöm, hogy betértek konyhámba és megjegyzést is írtok, mert lassan már nem divat :D

Verus írta...

Vicuska, ez istenien hangzik, még én sem ettem :) Ki fogom próbálni! :)

teller-cake írta...

Iszonyúan jól hangzik! Mellé egy tepsi bukta és kész a legistenibb ebéd. Vittem magammal! <3

Vicuska írta...

Verus, mi nagyon szeretjük minden formájában, ha szeretitek a tartalmas, jóízű leveseket- ez az!

Vicuska írta...

Zsuzsa, buktával tökéletes ebéd, hosszú időre telít :)

Anazar írta...

Hu, kaposztas pasuly! Kedvenc teli etelem volt gyerekkoromban. Savanyu kaposztaval keszitettuk.

Vicuska írta...

Örülök neked, Anazar:) Sokunk kedvence. Még sokan nem ismerik, de valószínűsíthető, hogy kedvenccé válik, ha megkóstolják :D A blogodon helyezz el egy translate gombot!

Razana írta...

Megtettem ;-)
A Google Chrome alapból felkínálja a fordítást. Más böngészőknél igaz nem tudom, de most már ott a drop down menu. Köszönöm az észrevételt!

Vicuska írta...

Kösziii, mások nevében is köszönöm :) A többi böngésző nem fordít, csak az általad említett. Jó az új oldalad! (is). Puszi

Verus írta...

Vicuska! Karácsonyi játékot indítottam, örülnék ha csatlakoznál! :))

Vicuska írta...

Köszönöm, Verus, a meghívást, megyek :)

Unknown írta...

én sem etem ,még soha,de ,most szomaton egy főzőversenyen volt részem megkóstolni,felséges!

Unknown írta...

Én szabolcsi vagyok (beregi). Hasonlóan készítjük a levest. Annyi a különbség hogy kizárólag édeskáposztával és paradicsom nélkül.A végén kis dobozos tejföl felét is beleforraljuk pár percre.

Vicuska írta...

Még nem próbáltam paradicsomlé nélkül az édeskáposztás változatot, kíváncsivá tettél... Nem tudom megunni ezt a leves fajtát, olyan finom :)

László írta...

Én is szabolcsi vagyok,de a paradicsomos változatot csak a páromtól ismerem,az édesanyám és a nagymamáim sose főztek ilyet.A paradicsomos változatot Szabolcson belül is csak egy kisebb tájegységen főzik,csak ott ismerik a füstölt csülkös,savanyú káposztás,tejfölössel ellentétben,amit minden szabolcsi,beregi és szatmári ismer!

Vicuska írta...

Kedves László, örülök a hozzászólásának, én anyósomtól tanultam elkészíteni és rögtön megszerettem. Azt nem tudtam, hogy ez a kevésbé ismert, elterjedt változat Szabolcs-Szatmár-Bereg megyén belül.

Unknown írta...

Én is szabolcsi lyány vagyok. Most épp Londonba pityergek. Közeleg a karácsony és a szeretteimre gondolok akik már nincsenek velünk. A hideg havas telekre. A meleg gőzölgő ķáposztás paszuly levesre. Volt amikor csak füstölt köröm került bele mert nagyon szegények voltunk. De miután át áztunk és fagytunk a hidegben, hatalmas élvezettel ettük meg! Holnap elkészítem csak körömmel, és mesélni fogok a legkisebb fiamnak azokról az időkről.Így karácsony előtt.

Vicuska írta...

Köszönöm, de szépen leírtad <3
Kitartást a messzi távolban!

Névtelen írta...

Most ettem először pár hónapja
Szabolcsba édeskáposztával. De nagyon finom volt én is elkészitem

Vicuska írta...

Finom, tartalmas leves, néha nem is tudom, melyik verziót szeretem jobban. Nyáron inkább édes káposztával, a savanyú kposztásat pedig télen jobban kívánom.

Névtelen írta...

Próbáld ki. Nagyonfinom.szabolcsivagyok,és csak ajánlanitudom mindenkinek.

Vicuska írta...

Nagyon szépen köszönöm a kedves hozzászólást!

Legnépszerűbb receptjeim:

Közreműködők