Keress egy receptre, vagy összetevőre

TAVASZI DUPLÁN MEDVEHAGYMÁS TOJÁSOS NOKEDLI


Sógornőm megörvendeztetett egy nagy zacskónyi medvehagymával, amit Gerecséren kirándulva szedtek, ahol tömegesen nő. Gyönyörű látvány a fák tövében az a rengeteg medvehagyma!


A fotón látható zöld szőnyeg- mind medvehagyma!!!! (medvehagyma "paradicsomot" akartam írni, csak furcsán hangzana :) )
Mivel a hagyományos nokedli semleges ízű étel, ezért kiválóan alkalmas különböző ízesítésekre (spenóttal is szeretem), szószok, húsok mellé tökéletes köret. A medvehagyma íze teljesen új értelmet ad a megszokott nokedlinek. Nálam most dupla alkotóelemként szerepelt, mert a nokedli tésztájába és mellé is került belőle, mivel a hagyma a legkorábbi vitaminforrások egyike, márciusban, áprilisban, májusban szedhető.
A hibernált medve téli álmából ébredve eszegeti ezt a füvet és hamar visszanyeri tőle erejét :)
Nemcsak vadon nő, kertben is termeszthető.


500 g liszt
2 tojás
só, bors
legalább 2-3 dl tej (vagy víz)
1 marék medvehagyma
1 kis csokor petrezselyemzöld
pici olaj

olaj
1 marék medvehagyma
5 tojás

tálaláshoz reszelt trappista sajt (lehet parmezán sajt)

A nokedlihez odatesszük a vizet egy nagyobb fazékban főni, nem kell sózni. A medvehagymát megmossuk, hosszában csíkokra, majd apróra vágjuk, vagy ledaráljuk késes robotgépben. Előkészítjük a galuskaszaggatót és majd használat előtt be lehet vékonyan olajozni, könnyebb lesz elmosogatni :) vagy a forró vízbe mártjuk, akkor meg könnyebb szaggatni. A tojást megmossuk és egy nagyobb tálba ütjük, sózzuk, hozzáadjuk a medvehagymát és petrezselymet, egy pici olajat és annyi tejet vagy vizet (lehet felesben), hogy közepes keménységű tésztát kapjunk, de könnyen tudjuk keverni.
Amikor már majdnem forr a víz, akkor gyorsan összeállítjuk a nokedli tésztáját, melyet nem szabad túlkeverni, kidolgozni- ez a fő titka! Tehát az sem baj, ha csomós marad, tehát éppen csak összekeverjük! Fontos, hogy kellően sós legyen! A szaggatót a forró vízbe mártjuk és a tésztát a lobogó vízbe szaggatjuk, időnként megkeverjük, hogy ne ragadjanak össze a nokedlik, vigyázzunk, ne fusson ki, vegyük lejjebb alatta a lángot. Amint elkezd a tészta térfogata nőni és feljön a víz felszínére, pár perc főzés után leszűrjük, folyó hideg vízzel leöblítjük. Hagyjuk alaposan lecsöpögni a szűrőben.

Ha nagyobb mennyiségű nokedlit szaggatok, akkor szűrés után visszaborítom a fazékba és abban öblítem át a hideg vízzel és apránként leszűröm, tálba öntöm.

Addig is olajat melegítünk, 2-3 percig átforgatjuk, pároljuk benne a másik adag medvehagymát, sózzuk, borsozzuk, ráütjük az 5 tojást, amikor összekap, átkeverjük a galuskával (nokedlivel). Tálaláskor a tetejére szórunk egy kis reszelt sajtot. Még melegen tálaljuk!!!
A medvehagyma-levelektől nagyon kellemes, fűszeres ízű, tonizáló, tavaszt idéző nokedli lett :)


A medvehagyma egy ősi gyógynövény, amit már a németek, kelták és a rómaiak is használták, amely baktériumölő, külsőleg gombaölő hatású, megakadályozza a koleszterin felhalmozódását a vérben, serkenti a szívműködést, csökkenti a vérnyomást és a vércukorszintet és segít normalizálni az anyagcserét, hasznos az érelmeszesedés gyógyításában. Nagy a szerepe a májtisztításban.  Állítólag javítja a memóriát, ha jól emlékszem :) 
Jellegzetessége, hogy ha levelét megdörzsöljük az ujjaink között, akkor fokhagyma illatot áraszt. Ha szagtalan vagy gyöngyvirágillatú, akkor az nem medvehagyma és árt az egészségnek!!!
Nyersen is fogyasztható, keverhetjük joghurtba, salátákba, mártásokba és mártogatósokba, palacsintába és kenyérbe, köretekbe, lasagnet készíthetünk vele, levesben is finom, húsokhoz adhatjuk, sós süteménybe csempészhetjük. Lehet kísérletezni!
Naponta 10 maximum 20 levél fogyasztása ajánlott, ennél nagyobb mennyiség irritálhatja a gyomor nyálkahártyáját. Az a mennyiség, amit nem használunk fel pár nap alatt, jól fagyasztható, szárítható.


FONTOS kiegészítést találtam a Wikipédián:

"FIGYELEM!!
Enyhe vérlemezke- (trombocita-) összecsapódást gátló aktivitással is rendelkezik. Véralvadásgátló szerekkel együtt fogyasztása nem javasolt, mert a vérzés kockázatát fokozza. Ugyanezért nem szabad hagymát enni műtétek előtt, és rendszeres fogyasztása a nem szteroid véralvadásgátlót, gyulladáscsökkentőt szedő betegek számára csak orvosi felügyelettel engedhető meg."

Forrás: wikipédia.

Facebookon is megtalálhatóak a receptjeim

vicuska13.blogspot.hu

21 megjegyzés:

Édeskonyha írta...

Ez zseniális lehetett! De szeretnék egy nagy csokor medvehagymát, hogy én is elkészíthessem. A tojásos nokedli egyébként is gyerekkori nagy kedvencem.

Katalin írta...

Nagyon jól néz ki a nokedlit. Érdekes, amit a medvehagymáról írtál. A képen egész erdőnyi van belőle, itt aztán lehet szüretelni :)

Éva írta...

Vicuska én most ebből kérek ! Legalább megismerem végre a medvehagyma ízét! Guszta nagyon!

Vicuska írta...

Az a jó a medvehagymában, hogy nem kiabálóan intenzív az íze, hanem nagyon kellemes, simulékonynak mondanám. Minden várakozásomat felülmúlta! Édeskonyha- nekem is gyerekkori kedvencem :)
Katalin, tőletek nincs messze és szerettek kirándulni, kösd össze a kellemeset a hasznossal!
Évuska, nagyon szívesen megvendégellek! Van ismerősöd, aki Pestről vinne Neked medvehagyma kóstolót? Küldök!

Hankka írta...

Képzeld, én eddig még soha nem ettem, de még csak nem is láttam medvehagymát. Aztán két hete Pesten voltam, megláttam, megvettem, itthon pogácsában megsütöttem és mind megettem (na nem egyedül!). Finom, valóban jó ízt adhat a nokedlinek is, jó ötlet! :)

trollanyu írta...

Nálunk tegnap volt tojásos nokedli, de nem ilyen szépséges medvehagymás:)Tényleg vigyázni kell vele, mert a gyöngyvirág is nagyon hasonló, de annak minden része mérgező.

sedith írta...

Én sem ettem még medvehagymát.:( Tegnap elmentünk keresni, és üres kézzel jöttünk haza. Most pedig mutatom a fotódat a férjemnek, hogy, na ni, ezt kerestük tegnap. Mire mondja: Ott voltunk mellette, csak nem jó helyen kerestük. Egy kollégája mondta...
Ez a nokedli nagyon finom lehet.

Kati írta...

Muszály lesz szétnéznem az rdőn nálunk is:)

Gizi írta...

Nagyon jó ötletet adtál, soha nem jutott volna eszembe nokedliba keverni a medvehagymát. Nagyon guszta!!! A hétre beterveztem a tojásos nokedlit, medvehagymám is van, így én is teszek bele. Csodás látvány az erdő ahogy zölddel, kár hogy erre felénk nem terem meg a medvehagyma.

heti menük írta...

Jogosak a bezsebelt elismerések:)! És megint tanultam valamit a nokedli elkészítésével kapcsolatban: szaggatás előtt forró vízbe mártani a szaggatót (vagy olajjal megkenni)- ezt még soha nem halottam, ki fogom próbálni, mert nincs utálatosabb dolog, mint használat után elmosogatni a rászáradt tésztát! Köszi az infot!

Anazar írta...

Szedd magad, ez nagyon tetszik!

Tiffanylda írta...

Nagyon finom lehet ez a nokedli! Bánatos vagyok, mert nálunk hektár számra nő a közeli erdők aljában, én meg csúnyán allergiás vagyok rá, kb. 2 éve, pedig nagyon szeretem! A család azért eszi és napi szinten mindenbe teszünk, még sima vajas kenyérre is!:)Úgy tudom, ha virágzik, már nem szabad belőle enni!

Vicuska írta...

Hankka, én is csak hallomásból ismertem eddig, most meg kísérletezgetek vele, azóta favorizálom :) A pogácsádat én is mind megenném!
Igen, trollanyu, hasonló, de nincs fokhagyma íze, odafigyeléssel felismerhető.
Sedith, elmentetek mellette? Nem illatozott az erdő azon része a medvehagymától? Nagyon finom így a nokedli, sürgősen menjetek vissza keresni, mert lassan kezd virágozni!
Kati, remélem találtok! Valaki mesélte, hogy nem is tudta, a saját kertje végében medvehagyma nő! :D Nézz körül!
Tényleg kár, Gizi, hogy nincs felétek, kerted van? Ültess, jövőre lesz sajátod.
Igen, mindig tanulunk, ellesünk egymástól praktikus dolgokat, heti menük, régen szájhagyomány útján terjedt a hír és a tapasztalat megosztása, manapság interneten :D
Egy jó kirándulás keretében!!!
Ildikó, virágzáskor már elöregednek a levelek... most olvastam éppen Erdőkostoló blogján. Sajnálom, hogy allergiás lettél rá, főleg, hogy vonzódsz is hozzá!

Viki írta...

Istenien néz ki. Én a mult hétvégén (férj rendelésére) csirkepörköltet készítettem, s mellé medvehagymás nokedlit. Úgy főztem, hogy maradjon nekünk hétfőre is, hátha lesz egy szabad napom. Azt hiszitek maradt ? - egy szál se!!! Kisnagyfiam alig tudott felállni az asztaltól annyit evett. S még "pimaszul" hozzá is tette, "Na ebből ti nem esztek holnap" :)))) nem akartam elhinni, de tényleg elfogyott. Igy aztán a megmaradt hus mellé ujra csináltam nokedlit. Természetesen medvehagymával.

Viki írta...

Bocsi, hogy egy mondat erejéig visszatérek. Tegnap este interneten olvastam, hogy Gazdaboltokban már lehet kapni medvehagyma magot.

Vicuska írta...

Én is szoktam így járni, hogy nem marad másnapra :D Nem csodálkozom, hogy benyomták mindet, nekünk is nagyon ízlett!
Köszönöm az infót, remélem, mások is olvassák!!!!

Jutka írta...

Nahát..ennyi medvehagyma egy helyen, én sajnos csak az üzletbe jutok hozzá :)

Vicuska írta...

Én sem ismertem régebben, a gyógynövényekkel foglalkozóknak biztosan nem újdonság, de nem véletlenül nő a népszerűsége. Nyitottabb lett a világ, az internetnek köszönhetően. Az üzletekben megjelent és azért nem olcsó, de rá lehet keresni, hol lehet nagyobb mennyiségben hozzájutni, mivel jól tárolható, fagyasztható, szárítható stb.

HajniZoli írta...

Azért nem szerettem soha nokedlit készíteni, mert hiába tettem kevesebb lisztet, mindig eléggé kemény galuskáim lettek:)lehet a sok kevergetés nem tesz jót neki. Kipróbálom így ahogy leírtad:). Ez a tojásos-medvehagymás változat nagyon tetszik nekem, megkóstóljuk majd mi is:)

Seafalcon írta...

Jaj de klassz! Viszem!
Szeretem a medvehagymát. És a spenótos változatot is kipróbálom!

Vicuska írta...

HajniZoli, akkor meg is van az ok, remélem megkóstoljátok :)
Seafalcon- egyikben sem fogsz csalódni!

Legnépszerűbb receptjeim:

Közreműködők